Latest Art Work

Monday, May 21, 2007

我看人,从来不看他对我如何,而看他对待别人如何

Source : MIA

一次,柏拉图对老师苏格拉底说:“东格拉底这人很不怎么样!”苏格拉底问:“这话怎么说?”柏拉图说:“他老是挑剔你的学说,并且不喜欢你的扁鼻子。”苏格拉底笑了笑,缓缓地说:“可我倒觉得,他这人很不错。”柏拉图问:“你怎么会这样认为呢?”苏格拉底说:“他对他的母亲很孝顺,每天都照顾得非常周到;他对他的老师十分尊敬,从来没有对老师不恭的行为;他对朋友们很真诚,常常当面指出别人的弱点,帮助改正;他对孩子很友善,经常和孩子们在一起做游戏;他对穷人富有同情和怜悯,有一次,我亲眼看见他搜出身上最后一个铜板,丢进了乞丐的帽子里……”
  “但是,他对你却不那么尊敬啊!”柏拉图说。
  “孩子,问题就在这里,”苏格拉底站起身来,慈爱地抚摸着柏拉图的肩头,说,“一个人如果站在自己的立场上来看待别人,常常会把人看错。所以,我看人,从来不看他对我如何,而看他对待别人如何。”

After reading this, I finally realised something. Whether one had treated me well or not was never my focus, what was my focus was how one treated others. Yeah I need to find someone who hates smokers wahahhaa.. just joking. I'm trying to curb my terrible attitude towards smokers, but sometimes, they really irritate me when they are inconsiderate. Anyway after reading this article, I finally realised why I had did something and that I should not regret it anymore. Actually life tribulations will change one's attitude too. To keep a clear and open mind, to keep a warm and sincere heart...

0 comments: